Kommersielle markiser er populære i forskjellige selskaper, inkludert detaljhandelsbedrifter, restauranter og til og med profesjonelle tjenester. Markiser kan gi annonseplass for bedrifter, holde bedrifter kjøligere i sommermånedene og dekke forbipasserende – kan få dem til å dvele lenge nok til å ønske å komme inn i selve butikken.
Markiser vil forbedre både virksomheten din og opplevelsen for kundene dine. Markiser kan være sofistikerte eller enkle tillegg til inngangen, vinduene eller et helt terrassedeksel som utvider spiseområdet. Å beskytte uteserveringene dine mot sol og regn vil øke restaurantens image og lønnsomhet.
Vi vil også gå over flere faktorer som du eller kunden din ønsker å vurdere når du velger et fortelt.
STIL
Estetikk er avgjørende hvis du ikke vil at markisene dine skal skille seg ut sammenlignet med resten av bygningen. Det er viktig å bla gjennom alternativene og vurdere flere typer, for eksempel fortelt for fossefall, halvsirkelformede eller kuppelformede fortelt, for å få en følelse av at den passer best for virksomheten din, som er den beste matchen for din bedrift.
Hvis du skal investere i et kommersielt fortelt, bør det samsvare med bedriftens identitet. Velg farger, logoer, fonter og andre elementer som best representerer din bedrift og merkevare. Et kommersielt fortelt lar deg utvide typen skilt på butikkfronten din samtidig som den formidler et budskap til potensielle kunder.
Et moderne, rent og fargerikt fortelt tilfører et sofistikert aspekt til en bedrift, og informerer potensielle middagsgjester om at de ønsker en femstjerners opplevelse. Det er klare bør og ikke gjøres når det kommer til markisedesign, og mange av dem er materialrelaterte. Utformingen av forteltet må være i samsvar med restaurantens generelle merke. Det kan virke enkelt, men materialet du velger vil ha en betydelig innvirkning.
STØRRELSE
Riktig størrelse for forteltet ditt avgjøres av hva du har tenkt å beskytte og hvor mye plass du har tilgjengelig. Hvis du ønsker å legge til markiser til vinduer eller dører for å redusere solskinn og vindstyrke, bestemmes størrelsen av vinduet eller døren.
Uteplassen du ønsker å beskytte avgjør terrassedekker. Det er mulig å koble en markise til strukturen for å dekke et tilstøtende utendørs spiseområde. En kalesje i pergola-stil kan være løsningen dersom uterommet er plassert vekk fra bygget. Dette er viktige hensyn å huske på gjennom utformingen av terrassedekselet til restauranten. Velg en baldakinstørrelse som dekker det du ønsker skal dekkes; en litt større baldakin er alltid å foretrekke fremfor en som er for liten.
MATERIALER OG FARGE
Både fargen på ditt kommersielle markisestoff og typen materiale som brukes kan påvirke hvor mye varme markisene dine tåler. Lysere farger, for eksempel, fanger mindre varme i direkte solskinn og kanskje mer tiltalende for huseiere som ønsker å skape en frisk, innbydende atmosfære i hjemmene sine.
Det er tre primære varianter av materialer å velge mellom når du kjøper et forretningsfortelt.
Vinyl- og polyesterkompositt – dette materialet er både langvarig og flammebestandig. Det er et godt likt alternativ for mange butikker og franchisetakere.
Lerret i bomullsblanding – dette stoffet er både langvarig og motstandsdyktig mot flammer. Det er et populært valg for mange butikker og franchisetakere som installerer kommersielle lerretsmarkiser.
Akrylstoff – selv om dette stoffet ikke er vanntett, er det motstandsdyktig mot mugg og UV-stråling, noe som gjør det til et ideelt alternativ for steder med varme og fuktige somre.
UTTREKKBAR VS. FIKSET
Terrassemarkiser kan bidra til å skape en ekstern opplevelse som vil trekke besøkende og få dem til å komme tilbake til virksomheten din. Et fast eller permanent fortelt er ofte utvidet og beskytter dine kunder og innredning mot vær og sol. Faste markiser er lett å identifisere ved deres metallpaneler, lameller eller gitter og er ofte laget av stoff.
Avhengig av virksomheten din, kan det hende du finner et uttrekkbart fortelt mer praktisk. Disse markisene strekker seg helt ut fra en tilbaketrukket startposisjon, slik at de kan utvikles så langt du vil over terrassen. Selv om en avtagbar manuell sveiv kan brukes, gjør en motorisert modell det mulig for enhver medarbeider å åpne eller lukke markisen med et knappetrykk, fjernkontrollsender eller til og med en smarttelefon eller nettbrett. Sol-, regn-, bevegelses- og vindsensorer fungerer også med motoriserte versjoner for å sikre investeringen din. Markiser kan også oppbevares vekk fra elementene i en beskyttet kassett eller under et valgfritt hette/deksel.
Når den ikke er i bruk, kan en motorisert markise trekkes inn og oppbevares når den ikke er nødvendig. Omvendt kan en permanent markise stå oppe hele året eller avinstalleres og duken lagres.
BESKYTTELSE FRA ELEMENTENE
Plasseringen av prosjektet ditt kan ha en betydelig innvirkning på hvilke markisedesign som vil ha en gjennomførbar brukstid, og andre vil være i grus etter så lite som ett år. Markiser som ikke er designet og bygget for klimaet de er i – enten det er sterk vind, fuktighet, snø, is eller uavbrutt sollys – vil raskt slites ut og må skiftes ut.
Behovene vil variere fra sted til sted. Applikasjoner som fungerer bra i tørre himmelstrøk, som Sør-California, ville slite i vinden, regn og snø i nordøst. Markiser bør bygges for å unngå vannsamling og muggvekst på fuktige steder som Pacific Northwest. Hvert fortelt bør være konstruert for å motstå plutselige vindkast.
Kunder velger ofte spisesteder basert på utseendet deres. Når du lager markiser som falmer og går fra hverandre raskt, driver du bort kunder.
VINKEL
Vinkelen som forteltene dine er installert i kan ha en direkte innflytelse på deres generelle effektivitet på lang sikt. Som en generell regel anbefaler de fleste installatører at markiser er 65 prosent til 75 prosent av størrelsen på vinduene som vender mot øst eller vest.
TILBEHØR OG TILLEGG
Markiser for bedrifter kan inneholde tilleggsfunksjoner eller komponenter som kan forbedre kundenes opplevelse. Belysning, høyttalere, vifter og varmeovner forbedrer spiseopplevelsen og forlenger når uteplassen kan brukes.
Uttrekkbare sidevegger, noen ganger kjent som uttrekkbare skjermer, beskytter klienter mot sol, vind, regn, pollen og til og med insekter. De kan være nedrullbare eller skyvepaneler som forbedrer spiseopplevelsen. Andre elementer å vurdere er manuelle eller motoriserte kontroller, vind-, sol-, regnsensorer, nettbrett- og smarttelefonkontrollere og tidtakere.
DRIFT OG FUNKSJON
Vurder hvilken type formål du vil at bedriftens markise skal utføre når du velger en. Kommersielle markiser er lite mer enn en funksjon som kan brukes som skilting for enkelte virksomheter. Andre selskaper kan velge å bruke dem som et ly for å bevare gjenstander som er igjen utendørs i løpet av dagen eller som en skygge for benker der kundene kan hvile og hvile.
Den tiltenkte bruken vil i stor grad påvirke størrelsen, formen og materialet til bedriftsforteltet. Hvis du vil ha en mer dynamisk estetikk for butikkfronten din, bør du vurdere uttrekkbare markiser. Du kan bare ta dem ut når det er nødvendig. Imidlertid, avhengig av eierens preferanser, kan holdbarheten til ikke-uttrekkbare være foretrukket. Du kan ikke gå galt uansett, så lenge du velger den modellen som best passer behovene til din bedrift og kunder.
SOLVARMEGANG
Alle som har drevet en bedrift med en stor vindusbank vet at solvarmeøkning kan være en alvorlig bekymring. Å opprettholde en konsekvent akseptabel spisestuetemperatur kan føles som et nullsumspill. Direkte sollys kan få klimakontrollsystemet til å jobbe overtid og generere ubehagelige varme flekker hvis vinduene blir stående åpne. På den annen side kan det å holde gardinene fortrukket skape feil stemning, noe som får spiseområdet ditt til å virke trist og trist.